“Nuièter ch’ì parlema ancùra in dialèt” quattordicesima puntata in onda il venerdì alle ore 17,30 Ascolta i file in anteprima
14 Giugno 2013
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VENTITREESIMA SETTIMANA
Dal 3 al 9 Giugno
PROVERBI
Quando eravamo scolaretti alle prime armi ci insegnavano:
Giugno
la falce in pugno!
Era come un ordine perentorio. Perché a quei tempi il grano lo si mieteva a bollate, solo quello e solo quando era veramente pronto, ma solleciti per evitare che la mlîna lo intaccasse. E vi pare che potesse mancare il richiamo alla pioggia, necessaria ma importuna e inopportuna?
Quand la spîga la gh’ha la rèsta
la n’ völ aqua sûra a la testa.
Ma allora, come la mettiamo con chi dice:
Venire come l’acqua tra Maggio e Giugno,
cioè molto utile, molto opportuna? E, visto che siamo nel periodo di maggior lavoro, sentite come la risolvevano i nostri vecchi:
Andâr a lèt târdi a la sîra,
stâr sú prèst a la matîna,
a n’ s’ rûmp brîša al cavalèt,
gnân a n’ se schìsa ‘l pajûn dal let.
In fatto di sincerità?
Al bušìj a gli ên despêra.
Le bugie traballano, come una sedia con una gamba più corta delle altre tre. Poi ci soni i classici
Al bušìj al gh’han al gàmbi cûrti.
Al diâvle al fa ‘l pignàti, brîša i quêr-c.
E che dire poi della maldicenza e della calunnia?
Al ciàc-ri gli ên cmé ‘l srêš:
t’in sêrch úna, t’ n’in càt dêš.
Dare la propria parola significa chiamare Dio come testimone:
Parôla dìta
in cêl l’è scrita.
AL BÊN
Tra i tanti frammenti superstiti ve ne sono alcuni che evidenzino la solidarietà tra i poveri. C’erano (forse ci sono ancora) famiglie che sembrano il bersaglio delle disgrazie.
SANT’ANTÙNI DA BULÙGNA
Sant’Antùni da Bulùgna,
fê guarîr sta pôvra dùna
cûn sti quàter ragasèt,
Sant’Antùni benedèt.
FILASTROCCA
Quando qualcuno attaccava questa filastrocca c’era nell’aria un senso di ambiguità, soprattutto nei riguardi delle persone anziane. Come se costoro dovessero vergognarsi di fare l’amore. E la recita si fermava alla prima quartina. Il seguito invece è di nuovo rivolto ai piccoli e alle loro marachelle.
QUÀND A PIÖV
A piöv e s’a gh’é ‘l sûl:
tú-c i vè-c i fân l’amûr.
I’ fân l’amûr sùta ai cùp
perché i šûvne i’ n’ sàpne angùt.
In gatûn suta a la fnèstra,
a mangiâr túta la mnèstra,
in gatûn fîn sùta al lèt
a mangiâr tú-c i cunfèt;
in gatûn insìma a la tùra
tú-c i gàt i’ squàsne la cùa!
INDOVINELLO
L’ê tua cla côša,
l’ê sémper stâda tua.
Ma t’a n’ l’adröv mai,
ânsi, a l’adröva chiêter.
Il nome
POESIA
LA RUTAMASIÛN
di Savino Rabotti
Apèna iêr a m’era gnû int la mênt
ch’a s’ pudrê anca scampâr fin dòp i sênt
semper šûvne, rubúst, švêlt e gajârd,
sensa duvêr avêr di grân riguârd,
manî al tròt, al galòp o sùta al stànghi,
semper prûnt a tirâr sú bên al màndghi.
Ma l’é sucès un quèl ch’al m’ha avilî:
“Va via d’int i pê, vè-c imbambî!
T’a n’ vèd che t’ fê ‘na múcia d’ cunfusiûn?
Scâns-te ded chì! Va a la rutamasiûn”!
Un s-cèl d’aqua giasâda int al cupîn
l’arê fat meno mâl! E cul sbafjìn
ch’a s’ dêva l’ària d’èsre al Padretèrne
me i’ l’arê spedî drit a l’infêrne,
a cöšre tút al têmp, fin ch’al srà vîv,
sensa gnân star lì a dâgh d’incentîv!
Ma, a la fîn, i’ ho pensâ ch’ l’îva rašûn.
E alûra i’ m’ sûn ‘ndâ a sèdre int un cantûn
cun l’aria d’ chî ch’a sêrca un pô d’arpôš,
ma cûn un grân magûn fêrme int al gôš!
SUPERSTIZIONI
PER TROVARE MARITO O MOGLIE
Per un giovane o una ragazza era disdicevole non potersi sposare. Le preghiere a diversi santi e le pratiche di superstizione sono moltissime. Una di queste prevedeva che il giovane o la ragazza si recasse al cimitero di notte, raccogliesse alcuni sassi e li portasse a casa. Doveva poi collocarli sotto il cuscino e dormirvi sopra tutta la notte. Se la pratica andava a buon fine al mattino, sul cuscino, doveva comparire il volto della persona amata. (Da: M. Mazzaperlini: LA SUPERSTIZIONE NEL REGGIANO. Bizzocchi -2001).
SATIRA
Una ventina di anni fa ci fu un caso strano. Un gruppo di cacciatori si era riunito nello spiazzo che ora costituisce il parcheggio della Trattoria del Castellaro, allora stalla. E mentre discutevano a voce alta un cinghiale si è affacciato sopra l’argine senza che se ne accorgessero.
CACCIA AL CINGHIALE
di Savino Rabotti
L’âter dì i’ ho sentû dîr
una storia un pô curiûša,
ch’ la pudrê dventâr nujûša
ma, fôrs, anch fâr divertîr.
Tânti squâdri d’ casadûr
i’ ên in gîr a fâr d’ l’armûr,
e l’è un pô ch’i’ s’ dân da fâr
a la càsa dal cinghiâl.
Ma i cinghiâl, al dì d’incö,
i’ n’in fân sempr’ úna dal sö.
Prìma i’ stêvne scûš e bûn
sùta l’àmbra d’un maciûn,
adès invêci i’ s’ töšne ‘l gúst
ad gnîr fîn dednâns a l’ús.
Ûn d’ chi lì l’êra gnû fîn
sûra l’ârši di Carlîn,
e ‘l guardêva d’ bûn umûr
šù, int la via, i casadûr.
Mènter ch’a i pundîva a mênt
al fé ste ragiunamênt:
“L’è ‘na squadra pôch madûra
ch’ la n’ me fa gnân gnîr pajûra!
Cun i s-ciòp e cun i cân
i’ ên úst bûn d’ fâr dal bacân.
Cun i cân e cun i s-ciòp
prìma i trân, pu’ i’ mîri dop.
A gh’è ânch di furastêr,
ma in me mètne mia pensêr!
Però adès ch’i m’han scupêrt
a srà méj tgnîr i’ ò-c avêrt
che, dal vôti, (a n’ se sà mai!)
i n’ culpìsne anch al bersài,
ma pra sbàli, sia bên ciâr,
vist ch’i n’ên mia bûn d’ mirâr”!
E difàti al prim ch’a tré
quasi quasi al le ciapè.
Al secùnd, ch’ l’êra pu’ bûn,
a gh’ fé blèdga int un galûn.
Chi êter culp, trat bastasìa,
i’ ên fnî adòs a ‘na gašìa!
“Tîra te che po’ i’ tîr me”!
ma ‘l cinghiâl l’é sempre lé.
Vist l’andiàmo al cinghialòt
al s’é tôt dal quarantòt
e ‘l s’é inviâ šù pr’al Vidûr
a dispèt di casadûr
che i’ s’ên mìs a brangugnâr:
“A n’ se prîva mia mancâr!
L’era lì, fêrme, impalâ.
Ma perché n’ l’êt mia ciapâ”?
Ma la gênta malisiûša,
sèmper prunta a criticâr,
l’ha decîš ch’a n’ gh’ê mia scûša
per pudês giustificâr,
e la dîš che la rašûn
l’è che a càsa di cinghiâl
a n’ s’ ghe va brîša cun ‘l bal:
a sghe va cun i baltûn!
CURIOSITÀ
IL TASSOBIO
A chi sarebbe mai passato per la mente che questo torrente acquistasse importanza? È la solita storia, purtroppo non ancora superata, che è bella solo la roba degli altri e la nostra fa schifo. Di più: nell’alto Appennino esiste addirittura un proverbio poco lusinghiero: I’ t’ dàgh un câls int e’ Tasùbi equivale a: ti prendo a calci nel sedere. Eppure il Tassobio merita tutto il rispetto:
il bacino è di 100 kmq.
la lunghezza del percorso è di 21,50 Km (solo per il tratto principale);
nasce a 735 msm, vicino a Marola;
sfocia a 258 msm, tra Compiano e Buvolo;
punto più alto del bacino: 960 msm sotto Bismantova (sottobacino Rio Maillo);
dislivello: 477 m.
affluenti importanti: Tassaro, Maillo, Leguigno, Beleo.